Beroepsvaart

Published On: september 30th, 2024By Categorieën: Actueel, Nieuws, Roeien, Tips & Tricks454 words

Vaar je wel eens richting het Ocriet eiland (en daarna weer terug)?
Dan weet je vast wel, als je de jachthavens bent gepasseerd, dat er twee bedrijven aan bakboordzijde liggen. Te weten Zandhandel BV, te herkennen aan de witte torens met de blauwe strepen. En Asfaltproductie De Eem BV, te herkennen aan het grote grijze gebouw.

Hierdoor heb je vaak te maken met beroepsvaart. En dan is het altijd uitkijken of er een kans is dat:

  • Een vol vrachtschip nog aan het aanmeren is.
  • Een vrachtschip aan het verhalen is (verplaatsen over korte afstand om de rest van de lading te lossen).
  • Een leeg vrachtschip ligt te wachten voor de ophaalbrug die open zal gaan. In het bijzonder met wind heb je de kans dat de schipper dan moet manoeuvreren om op zijn plaats te blijven.

Want dan kan de boegschroef of de schroef nog onverwachts gaan draaien. En dan kan het zo maar zijn dat het roer ook nog eens jouw kant op staat. Waardoor hij jou onder water en/of naar de kant duwt.

Dus wat te doen?
Blijf in principe weg bij manoeuvrerende binnenvaartschepen!
Vaar alleen voorbij manoeuvrerende binnenvaartschepen als je oogcontact hebt met de schipper en deze gebaart dat je voorbij mag varen.
(Onder een manoeuvrerend schip verstaan we een schip dat keert, afmeert, vertrekt, wacht voor de brug of onder de brug door vaart)

Dus:

  • Probeer altijd oogcontact te maken. Als jij de schipper ziet is de kans groot dat hij jou ook ziet.
  • Probeer niet in te halen als een vrachtschip nog aan het aanleggen is.
  • Als de schipper niet op de brug staat of als er daadwerkelijk nog wordt gelost, is het naar verwachting veilig genoeg om te passeren.
  • Als een vrachtschip ligt te wachten voor de ophaalbrug, gebruik dan niet zomaar de stuurboord doorvaart. Blijf wachten of keer desnoods om richting vereniging.
  • Houd altijd voldoende ruimte tussen jezelf en een afgemeerd vrachtschip in de laatste bocht voor de ophaalbrug (zowel richting Ocriet eiland als terug richting BWV de Eem.

Wist je trouwens:

  • Dat beroepsvaart altijd voorrang heeft op pleziervaart?
  • Dat de dode hoek aan de voorkant van een vrachtschip zo maar 100 (beladen) tot 200 meter (leeg) kan zijn?
  • Dat er soms ook een dode hoek van een aantal meter aan de achterkant van het schip zit?
  • Dat er in de laatste bocht voor de ophaalbrug aan stuurboordzijde een geel ruitvormig bord met een rode lamp hangt, die aangeeft dat er een schip van de andere kant nadert als de rode lamp brandt? (Dat kan dan ook een groot schip zijn!)

Tip:

  • Maak gebruik van een app zoals Vesselfinder of Marinetraffic zodat je kan zien waar (de meeste) vrachtschepen en andere schepen met AIS varen of afgemeerd liggen.