Buizerd omgeslagen. KNRM erbij.
Recent is onze zeilboot de Buizerd -die in de Raboes-haven ligt- bij de Eem-monding omgeslagen. De KNRM (reddingsmaatschappij) was nodig om de boot weer overeind te krijgen en boot en bemanning in veiligheid te brengen.
Gelukkig is het jaren geleden dat we als vereniging de KNRM nodig hadden. Wat kunnen we uit dit voorval leren?
- De schipper was bevoegd om in de boot te zeilen. Ons systeem van CWO-diploma’s en dispensaties is streng genoeg om niet meteen te denken dat elementaire zeilkennis ontbrak. De belangrijkste reden lijkt de onderschatting van het weer te zijn.
- De weersvoorspelling voor die dag was 4-5 Bft met vlagen van 7 Bft. In zo’n vlaag is de boot gekapseisd. Op donderdagmorgen vertelde het zeilweerbericht op ziltmeteo.nl al dat het in het weekend vlagerig werd en 20-25 knopen wind. Die voorspelling kwam dus uit! Als je nu voor het weekend van 4-5 juli gaat kijken op de Ziltmeteo-site zie je vrijwel een zelfde windvoorspelling.
- In dat zelfde weerpatroon ging een Valk om (niet van ons). Boot gezonken en omdat de zeilers 2 uur lang naar de kant gezwommen hebben, heeft dat de NOS-nieuwsapp gehaald. Zie https://nos.nl/artikel/2338782-zeilboot-slaat-om-drenkelingen-zwemmen-twee-uur-naar-jachthaven.html. Onze boot had geluk en ging bij de Eem-monding om in het zicht van de waterpolitie.
- Onze Buizerd is een boottype Randmeer. Dat is een prima boot voor het Eemmeer. Maar geen boot voor harde wind. Te weinig diepgang en te weinig gewicht in de kiel. En als hij om gaat krijg je hem niet zelf weer overeind. Kijk naar de foto: de boeg ligt het diepst in het water en water lozen aan de achterkant kun je vergeten.
Conclusies:
- Als er een voorspelling is van vlagen windkracht 7 blijf je lekker aan de kant met CWO-3. Pas met CWO-4 heb je geleerd in zulke omstandigheden te kunnen zeilen.
- Uiteraard ga je nooit het water op zonder het weerbericht te kennen.
- De grootste schadepost is verloren materiaal dat op de bodem van het Eemmeer ligt. Dus spullen leg je vast als je gaat zeilen.